Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
Festiwal Händel | Music for the Royal Fireworks | Accademia dell’Arcadia i Władysław Kłosiewicz
Zapraszamy serdecznie na finałowy koncert Festiwalu Händel 2025!
🎆 Muzyka ogni sztucznych
Orkiestra Accademia dell’Arcadia
Władysław Kłosiewicz – prowadzenie od klawesynu
19 października 2025, godz. 19:30
wstęp wolny
W ramach obchodów 335-lecia urodzin Georga Friedricha Händla (1685–1759), orkiestra barokowa Accademia dell’Arcadia pod dyrekcją Władysława Kłosiewicza zaprasza na koncert zatytułowany „Music for the Royal Fireworks”.
Centralnym punktem wieczoru będzie spektakularny „Music for the Royal Fireworks” (HWV 351), skomponowany w 1749 roku z okazji zakończenia Wojny o Sukcesję Austriacką i podpisania traktatu w Akwizgranie. Händel napisał utwór na olbrzymią orkiestrę dętą, łączącą oboje, fagoty, trąbki i kotły, aby towarzyszył wielkiemu pokazowi fajerwerków w londyńskim Green Parku. Choć pierwsze wykonanie zakończyło się drobnymi wypadkami, sama muzyka szybko zdobyła uznanie i stała się symbolem barokowego przepychu i triumfu.
Wieczór wzbogacą uwertury z oper Händla oraz inne utwory instrumentalne, które wprowadzają słuchaczy w różnorodność stylów i nastrojów XVIII-wiecznej muzyki.
Accademia dell’Arcadia to orkiestra barokowa zajmująca się wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą.
Założona w 2001 roku przez trzech muzykologów-instrumentalistów - Michała Grześkowiaka, Piotra Podlipniaka i Macieja Prochaskę - przez ponad 20 lat wypracowała swój charakterystyczny styl: duża obsada continuo oraz doskonałe wyczucie form tanecznych to cechy charakterystyczne zespołu. Tworzący orkiestrę muzycy to zdolni wykonawcy pełni energii, wrażliwości i zaangażowania, stale poszerzający swoją wiedzę i umiejętności. Założenia zespołu skupiają się przede wszystkim na świadomej stylistycznie i wyrazowej interpretacji muzyki dawnej.
Repertuar orkiestry jest bardzo szeroki - od kameralnych dzieł europejskiego baroku, przez utwory z polskich archiwów, po opery końca XVIII wieku. Część repertuaru została utrwalona na 8 płytach z cyklu Musica Restituta. Accademia dell’Arcadia była także zaangażowana w projekt wydawniczy Jasnogórska Muzyka Dawna (3 płyty).
Accademia dell’Arcadia na stałe współpracuje ze Stowarzyszeniem Miłośników Kultury i Sztuki oraz Fundacją Harmonia Artis. Wraz z orkiestrą współpracuje wielu wybitnych muzyków - m.in. Agnieszka Budzińska-Benett, Roberto Balconi, Maria Banaszkiewicz-Bryła, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Bartłomiej Stankowiak, Marek Toporowski, Brigit Schmieder, Hans Schnorr, Marianne Pfau, Christian Ahrens, Nathan Plante, Mirosław Feldgebel.
Władysław Kłosiewicz - dyrygent, klawesynista, uznany interpretator muzyki dawnej. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984). Występuje w wielu krajach, uczestnicząc w najważniejszych festiwalach i współpracując z najwybitniejszymi solistami i dyrygentami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku. Od 1993 roku prowadzi orkiestrę barokową Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, a od 2004 roku kieruje własnym międzynarodowym zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej Narol Baroque.
Jako dyrygent jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych Claudia Monteverdiego, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine, oper Rinaldo, Imeneo i Juliusz Cezar Georga Friedricha Haendla, jak również wielu innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwszej w historii opery – Euridice Jacopo Periego z 1600 roku). W jego dorobku fonograficznym znajdują się m.in.: wszystkie utwory klawesynowe Louisa Couperina i Jeana-Philippe’a Rameau, partity i Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha (Fryderyk 2000), utwory Johanna Jakoba Frobergera, sonaty Domenica Scarlattiego oraz największe wydanie polskiej fonografii: komplet utworów François Couperina (13 CD, Fryderyk 2014).
W latach 1987-2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki barokowej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii; od 1981 prowadzi również wykłady na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był jurorem międzynarodowych konkursów klawesynowych. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji Pro Academia Narolense, która w w Konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską PRO PUBLICO BONO została wyróżniona Pierwszą Nagrodą w kategorii inicjatyw na rzecz polskiej kultury i dziedzictwa narodowego.
Festiwal Händel 2025 dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego.