Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
17.10.2025, godz. 19.30, Klasztor oo. Franciszkanów na Wzgórzu Przemysła
Wstęp wolny
„Port Handel” to koncert, który wypływa z fascynacji barokiem i jego nieustającą żywotnością. W centrum programu – a właściwie, jak chciałby sam tytuł, centralnie w Händlu – znajduje się postać Georga Friedricha Händla (a raczej „Handla”, jak coraz częściej zapisuje się dziś jego nazwisko, zgodnie z historyczną prawdą i współczesną muzykologiczną modą). To kompozytor, w którym spotykają się całe muzyczne kontynenty XVIII wieku: włoska melodyjność, niemiecka głębia i angielska elegancja.
„Port Handel” jest więc przystanią – miejscem, w którym zatrzymują się różne barokowe wiatry. Obok Handla brzmią jego wielcy współcześni: Johann Sebastian Bach i Georg Philipp Telemann – muzycy, z którymi łączyły go wzajemny szacunek, rywalizacja i wspólna fascynacja kontrapunktem. W ich utworach odbija się to samo pragnienie: by dźwiękiem wyrazić duchową prawdę i ludzkie emocje.
Program prowadzi słuchacza przez rozmaite oblicza barokowych organów – od błyskotliwej wirtuozerii po kontemplacyjne miniatury, od koncertowej formy po muzykę o niemal modlitewnym skupieniu. Zwieńczeniem wieczoru są wariacje Justa Riddevolda Lindemana na temat słynnej arii Lascia ch’io pianga – jakby romantyczny epilog, w którym echo Handla dociera aż w głąb XIX wieku.
„Port Handel” to nie tylko koncert – to rejs przez morza dźwięku, w którym muzyka staje się przestrzenią spotkania przeszłości i teraźniejszości.
Program:
1. Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium i Fuga F-dur, BWV 556
2. Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Fuga h-moll, HWV 607
3. Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Voluntary nr XII F-dur
4. Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Fantasia d-moll, TWV 33:2
5. Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Jesu, meine Freude, HWV 480
6. Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Jesu, meine Freude, BWV 610
7. Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Koncert organowy F-dur, HWV 295
Larghetto – Allegro – Fantasia – Larghetto – Allegro
8. Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Lift up your heads z oratorium Mesjasz, HWV 56
9. Just Riddevold Lindeman (1822–1894)
Wariacje na temat „Lascia ch’io pianga”
Maria Erdman - organistka, klawikordzistka i teoretyk muzyki. Absolwentka klas organów prof. Marietty Kruzel-Sosnowskiej w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie oraz prof. Andrzeja Chorosińskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie ukończyła studia na dwóch wydziałach - Teorii Muzyki oraz Organów.
Studiowała również podyplomowo w Conservatorium van Amsterdam u prof. Menno van Delfta (klawikord) i prof. Pietera van Dijka (organy). Koncertuje na klawikordzie i organach. Działalność koncertową łączy z pracą badawczą nad źródłami repertuaru polskiego, podejmując w publikacjach zagadnienia proweniencji repertuaru i wykonawstwa muzyki dawnej. Posiada w dorobku nagrania płytowe na klawikordzie i organach („Arie z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku, Acte Préalable 2006, „Warmia. Krajobraz pojednania”, Musicom 2012 , „Pieśni do Świętych Pańskich”, Folkers 2011, Requiem J. Paszkiewicza, Musica Patria 2018, „JaMazurki”, Memo 2024).
Maria Erdman wykłada grę na klawikordzie w Akademii im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu i w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Od roku 2005 prowadzi założoną
przez siebie klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest wykładowcą organów i klawikordu Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Festiwal Händel 2025 dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego.