Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym: - ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo, - najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)
Festiwal Händel 2025 | Händel we Włoszech | Alba del Mondo
„Händel we Włoszech”
Alba del Mondo
Shuwei Geng – kontralt
Adam Kamieniecki – baryton
Mark Caudle – wiolonczela barokowa / viola da gamba
Lena Nowakowska – klawesyn
16.10.2025, godz. 19.30
Klasztor oo. Franciszkanów na Wzgórzu Przemysła
wstęp wolny
Podróż młodego Händla do Włoch była dla niego tym, czym dla artysty bywa moment przełomu – spotkaniem z pięknem, które odmienia sposób słyszenia świata. Między Rzymem, Neapolem i Florencją dojrzewał kompozytor, który miał wkrótce podbić Londyn i całą Europę. To właśnie ten włoski etap życia Händla – pełen światła, elegancji i emocjonalnego żaru – stał się inspiracją do koncertu „Händel we Włoszech”.
Program, zbudowany wokół włoskich kantat Händla, ukazuje jego muzykę w kontekście twórczości Francesca Manciniego – neapolitańskiego mistrza wokalnego stylu, który mógł być jednym z nauczycieli młodego Saksończyka. Jego kantaty Agitato mio pensiero i Frà le pene tiranne pulsują dramatem i namiętnością – emocjami, które odnajdziemy także w Händlowskich arcydziełach.
Obok nich zabrzmią wybrane części Suity g-moll HWV 432 oraz Sonaty na violę da gamba HWV 364a, odsłaniające mniej teatralne, za to głęboko kontemplacyjne oblicze kompozytora. Kulminacją wieczoru będzie kantata Lungi da me, pensier tiranno oraz pełna wdzięku aria Siete rose rugiadose – perły włoskiego stylu, w których Händel łączy zmysłowość melodii z mistrzostwem retoryki dźwięku.
Zespół Alba del Mondo, znany z niezwykłej dbałości o historyczny detal i emocjonalną prawdę wykonania, zaprasza słuchaczy do świata, w którym barok staje się żywym językiem uczuć. Włoski blask, Händlowska głębia i barokowa fantazja – wszystko to spotyka się w muzycznym pejzażu południa, gdzie rodziła się nowoczesna wrażliwość Europy.
Program w proponowanej kolejności koncertowej:
Francesco Mancini – kantata „Agitato mio pensiero” WM 4
Francesco Mancini – kantata „Frà le pene tiranne” WM 88
Georg Friedrich Händel – Suita klawesynowa g-moll [wybór] HWV 432
Georg Friedrich Händel – kantata „Dalla guerra amorosa” HWV 102a
Georg Friedrich Händel – Sonata na violę da gamba HWV 364a
Georg Friedrich Händel – kantata „Lungi da me, pensier tiranno” HWV 125b
Georg Friedrich Händel – aria „Siete rose rugiadose” z kantaty „Siete rose rugiadose” HWV 162
Alba del Mondo – założona w 2020 roku przez barytona Adama Kamienieckiego oraz klawesynistkę Lenę Nowakowską – jest jednym z najprężniej działających kameralnych zespołów wokalno-instrumentalnych w Polsce. Skupia się przede wszystkim na wykonawstwie dzieł z epoki baroku w nurcie historycznie poinformowanym. Skład zespołu, złożony z profesjonalnych muzyków związanych z Łodzią, poszerzany jest zgodnie z zapotrzebowaniem repertuarowym. W sierpniu 2021 roku miała miejsce pierwsza trasa koncertowa zespołu (woj. świętokrzyskie) z programem „Muzyka na chwilę” obejmującym rzadko wykonywaną muzykę kameralną Henryka Purcella. W 2022 roku Orkiestra Barokowa Alba del Mondo dokonała nagrań do filmu historycznego promującego zabytki województwa łódzkiego. Zespół koncertuje regularnie na terenie całej Polski uczestnicząc w różnorodnych festiwalach oraz cyklach koncertowych (m.in. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Mid Europe Early Music Festival w Kielcach, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Non Sola Scripta” we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Organowy Legnickie Wieczory Organowe, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku, Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej). Zespół jest również organizatorem licznych wydarzeń muzycznych, w tym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA w Zamościu. W 2023 roku zespół podjął także regularną współpracę z Muzeum Pałacem Saskim w Kutnie, wraz z którym realizuje wydarzenia związane z popularyzowaniem wiedzy dotyczącej XVIII-wiecznej kultury dworskiej. W 2024 roku projekt „Barokowe dziedzictwo & współczesne eksperymenty” został uznany za wybitne osiągnięcie w dyscyplinie artystycznej sztuki muzyczne przez kapitułę Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły”, przynosząc zespołowi Brązowy Dyplom w kategorii Zespół kameralny.
Adam Kamieniecki – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger oraz dr hab. Anny Wereckiej-Gryć. Jest laureatem Dyplomu „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta studiów II stopnia AM w Łodzi. Obecnie pracuje w Katedrze Wokalistyki na macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem cenionych śpiewaków i pedagogów, takich jak Roberta Invernizzi, Ulrike Sonntag, Friedemann Röhlig, Rainer Trost, Olga Pasiecznik, Albert Bonnema, Regine Köbler czy Ulrike Hofbauer. Wielokrotnie otrzymywał stypendia artystyczne, m.in. Prezydenta Miasta Zamość, Marszałka Województwa Lubelskiego czy Rotary Club. Odniósł liczne sukcesy na międzynarodowych konkursach wokalnych, występując w krajach takich jak Niemcy, Włochy, Rosja, Belgia, Serbia, Słowacja, Łotwa czy Chorwacja. Prowadzi regularną działalność koncertową występując podczas licznych cykli oraz festiwali, spośród których wymienić można Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Mid Europe Early Music Festival, Reate Festival w Rzymie, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta” we Wrocławiu czy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie. Na swojej drodze artystycznej współpracował z cenionymi muzykami, zespołami oraz orkiestrami (m.in. Altberg Ensemble, Accademia dell’Arcadia, Capella Cracoviensis, Collegium Musicum Riga, Altri Stromenti). Szczególnym zamiłowaniem darzy kameralistykę oraz twórczość mniej znanych kompozytorów, chętnie podejmując się również prawykonań muzyki współczesnej. Jako solista bierze udział w polskich premierach dzieł muzyki dawnej (m.in. debiut w operze „Platée” Jeana-Philippe’a Rameau w roli Cithérona). Spełnia się także w roli organizatora wydarzeń związanych z kulturą – jest dyrektorem artystycznym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA w Zamościu.
Shuwei Geng – uzyskała tytuł licencjata z muzyki wokalnej w Konserwatorium Muzycznym w Tianjinie. Występowała w operach takich jak „Yue Fei”, „Turandot” i „Rzeka wiosny” w ważnych miejscach, w tym w Narodowym Centrum Sztuk Scenicznych (Pekin), Teatrze Wielkim w Tianjinie i na Tajwanie. Dała również liczne koncerty w Konserwatorium Muzycznym w Tianjinie i na Uniwersytecie Technologicznym w Qingdao. Studia magisterskie kontynuowała w Konserwatorium Rossiniego we Włoszech. Podczas studiów podyplomowych wystąpiła w kilku operach, w tym w roli Orlanda w „Orlando” Händla i Farnace w „Mitrydatesie” Mozarta, prowadząc jednocześnie dogłębne badania nad stylem śpiewu barokowego. Podczas pobytu we Włoszech została wybrana na kursy mistrzowskie z mezzosopranistkami Sarą Migardo i Danielą Barcelloną. Wykonała wiele koncertów w Mediolanie, Modenie, Pesaro, Fano i innych włoskich miastach. Po ukończeniu studiów dołączyła do obsady Narodowego Centrum Sztuk Performatywnych w Chinach. Obecnie odbywa studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. dr hab. Urszuli Kryger.
Mark Caudle – barokowy wiolonczelista i gambista, uznawany w Wielkiej Brytanii za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli ruchu tzw. historycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej. Od prawie 50 lat występuje na międzynarodowych scenach. Przez dwanaście lat był koncertmistrzem na wiolonczelę w orkiestrze Christophera Hogwooda - The Academy of Ancient Music i w orkiestrze J-E Gardinera. Dokonał ponad 50 nagrań płytowych z The Parley of Instruments. Występował z The Sixteen, Taverner Players, The Consort of Musick, Yorkshire Baroque Soloists, The English Consort of Viols, Rose Consort, Gabrieli Consort, King’s Consort, Boston Early Music Festival Orchestra, Chandos Baroque Players, Le Nouveau Quatuor, English Concert, English National Opera, English Cornett and Sackbut Ensemble, Les Arts Florissants i London Handel Orchestra. Z London Handel Orchestra przez wiele lat wykonywał partię obbligato na violę da gamba w dorocznej Pasji według św. Mateusza. Partię obbligato grał również w La Resurrezione Haendla w St Martin-in-the-Fields. Prowadził klasę barokowej wiolonczeli i violi da gamba w the Royal College of Music, a od ponad 20 lat prowadzi klasę instrumentów strunowych w Cambridge Early Music Summer Schools. W Polsce wystąpił po raz pierwszy w 1980 roku z Nigelem Rogersem. Od drugiej połowy lat osiemdziesiątych czynnie włączał się w działania wielu polskich zespołów muzyki dawnej służąc radą, pomocą i własnym kunsztem wykonawczym. Był członkiem L’ Arte dei Suonatori i Concerto Polacco oraz prowadził zajęcia violi da gamba i wiolonczeli barokowej na polskich uczelniach: Akademii Muzycznej w Łodzi, we Wrocławiu, w Katowicach oraz w Szkole Letniej Muzyki Dawnej w Wilanowie. Uczył również w akademii muzyki barokowej w Görlitz. Prowadził wykłady z zakresu muzykologii zgłębiając między innymi takie tematy, jak: Viola Bastarda, Alfonso Ferrabosco II oraz dzieła Gottfrieda Fingera, z których wiele zredagował, zrekonstruował i nagrał. Dokonał w Wielkiej Brytanii i Polsce pierwszego współczesnego wykonania sonat C. F. Abla odkrytych w Poznaniu, oraz wykonał wiele recitali muzyki na violę da gamba i klawesyn z Markiem Toporowskim. Nagrał muzykę filmową i teatralną specjalnie dla niego skomponowaną przez Wojciecha Lemańskiego i Abla Korzeniowskiego. Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych w Polsce, a jego działania na polu polskiej kultury muzycznej zostały docenione Orderem Ministra Kultury RP za wkład w kulturę polską. Obecnie jest obywatelem zarówno brytyjskim jak i polskim. Muzyka to nie jest jedyna pasja tego artysty. Marka Caudle od wielu lat zajmuje się lutniczym wykonywaniem barokowych instrumentów smyczkowych. Na jego violach oraz wiolonczelach grają czołowi muzycy HIP w Wielkiej Brytanii i Polsce.
Lena Nowakowska – z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie klawesynu prof. dr hab. Ewy Piaseckiej oraz dr hab. Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej oraz w klasie basso continuo dr hab. Ewy Mrowca-Kościukiewicz, prof AM. Swoje zainteresowania muzyczne rozwijała także podczas studiowania teorii muzyki na tej samej uczelni (dyplom magisterski w roku 2023). W swoich pracach naukowych skupia się na badaniu wykonawstwa historycznie poinformowanego oraz współczesnej muzyki klawesynowej. Swoje umiejętności kształciła pod okiem słynnych klawesynistów, m.in. Ketila Are Hausganda, Jörga-Andreasa Böttichera, Martina Gestera, Aline Zylberajch, Jörna Boysena, Lilianny Stawarz, Gośki Isphording oraz Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, jak również innych instrumentalistów zajmujących się muzyką dawną, w tym Stefana Plewniaka, Jana Čižmářa, Petra Wagnera, Cristiána Gutiérreza, Davide’a Monti’ego i Marii Christiny Cleary. Zdobyła III oraz II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na kolejno I oraz II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Małopolska oraz tytuł finalistki na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym „Wanda Landowska in memoriam”. Jako solistka oraz kameralistka prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. W maju 2021 roku wykonała pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową” Henryka Mikołaja Góreckiego z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Współpracowała również z Orkiestrą Trondheim Symfoniorkester & Opera, Orkiestrą Barokową „Altri Stromenti”, Międzyuczelnianą Orkiestrą Barokową, Zamojską Orkiestrą Barokową, Filharmonią Narodową w Warszawie oraz Orkiestrą Kameralną „Arte Positiva”. Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej „Alba del Mondo”, z którym z powodzeniem koncertuje biorąc udział w licznych festiwalach. Obecnie uczy przedmiotów teoretycznych w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Zgierzu.
Festiwal Händel dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego.